De technologie zal ook worden gekoppeld aan andere producten van het bedrijf,
zoals de Blu-rayspelers, de Playstation-spelcomputer en de Vaio-pc.

3D is al in opmars in de bioscoop. Het besluit van Sony om de techniek breed
te introduceren, kan een sterke stimulans betekenen voor een doorbraak in de
huiskamer. Onbekend is nog wat het eerste model, een HD-versie, gaat kosten.

In Japan verkoopt Hyundai al op kleine schaal 3D-tv’s. Ook Panasonic en
Samsung, twee grote concurrenten van Sony, zijn er mee bezig.

Philips gestopt
Philips staakte eerder dit jaar investeringen in de ontwikkeling van eigen
3D-televisies, omdat het nog lang zou duren voordat de technologie de
huiskamer zou veroveren. Philips gebruikte een techniek waarbij geen
speciaal brilletje nodig is om driedimensionale beelden te bekijken. Bij de
nieuwe televisies van Sony zijn de brilletjes nog wel noodzakelijk.

De ontwikkeling van nieuwe technologieën is voor televisiefabrikanten van
belang om de prijzen van tv’s op niveau te houden. In Nederland is de
gemiddelde verkoopprijs van platte televisies het afgelopen halfjaar hard
gedaald.

De vraag naar consumentenelektronica staat in het algemeen onder druk doordat
consumenten door de economische neergang voorzichtiger zijn geworden met
grote uitgaven. Veel fabrikanten, waaronder Sony, lijden daardoor verlies.

Sony maakte de introductie van 3D-tv's woensdag bekend op de IFA, een grote
beurs voor consumentenelektronica in Berlijn. Donderdag presenteren allerlei
andere grote elektronicafabrikanten, waaronder Philips, hun nieuwste
snufjes.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl